לעילוי נשמת ברוך בן יהודה ותרצה

שאלות ותשובות בהלכות כשרות

אתם שואלים הרב פנחסי עונה- שו"ת בנושאי כשרות

תשובה: לדעת הספרדים, אסור משום בישולי גויים. ולדעת בני אשכנז מותר. שו"ע קי"ג ס"ז – שבבישול לא מועיל רק הדלקה או התעסקות עם האש כמו באפייה.

תשובה: אין לחשוש לבישולי גויים היות ולא נאכל על שלחן מלכים. ויש להיזהר בקלחים שאינם מפוקחים מחרקים.

תשובה: לדעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל שומשום נאכל כמות שהוא ואין איסור. אולם דעת הרב מרדכי אליהו זצ"ל שיש להחמיר. יש לציין שרוב ככל חברות הטחינה המשווקים במרכולים, לא מקפידים על איסור בישולי גויים.

תשובה: מילוי הפסטלים והקובה מגיעים מבושל מקודם לכן, אולם הבעיה בבצק שעוטף את המילוי  היות ולא היה מטוגן מקודם, לכן אסור לתת לגוי להוריד למטגנת. אולם לדעת בני אשכנז יש להתיר שהגוי יטגן באופן שהמטגת הודלקה על ידי יהודי.

תשובה: מעשנה וכן תא התפחה לא נקרא אפייה ולא בישול ומותר.

תשובה: אין איסור שגוי יחתוך בשר מעמוד השווארמה, ואין בזה בישולי גויים.

תשובה: היות הביצה לא נאכלת כמות שהיא חיה [אין דרך], יש בה משום בישולי גויים.

תשובה: מעיקר הדין מותר שגוי יכין עבור היהודי משקאות אלו. ויש מי שהחמיר על פי הקבלה.

תשובה: אין איסור. היות והרבילוי מגיע מבושל.

אין איסור בישולי גויים בדייסה, היות ולא עולה על שלחן מלכים. ויש לציין כי בבתי חולים מחלקים לחולים בבוקר דייסה, ואין בזה איסור.

תשובה: מעיקר הדין מותר לקנות פיצוחים שקלה גוי, משום שאינם עולים על שולחן מלכים. ויש מחמירים בזה.

תשובה: אין איסור בישולי גויים במאכלים אלו. ויש להיזהר בגרעיני פופקורן המגיע בטעמים תוצרת חו"ל שצריך כשרות טובה.

תשובה: מאכלים אלו נאכלים חי ואין בהם איסור בישולי גויים.

תשובה: בכל ההכשרים המקובלים המשגיח מכניס את העגלה עם הדג טונה ואין איסור בישולי גויים. אולם יש כשרויות כגון U.O  שמקילים לגמרי בדג טונה היות ונאכל חי לטענתם. ולכן יקנה טונה בכשרות גבוה

תשובה: וופל בלגי דינו ככל דבר אפיה, ודי בכך שיהודי ידליק המכשיר והגוי יכול לשפוך העיסה. 

תשובה: הכלים נאסרו וכן המאכל כאשר הגוי גם הדליק וגם הכניס.

מקורות: שו"ע (יו"ד סימן קיג ) הגם שהאוכל כשר קנסו אותו חכמים.

שאל את הרב

ניתן לשלוח כל  שאלה

אנו נשמח לענות בהקדם!