לעילוי נשמת ברוך בן יהודה ותרצה

שאלות ותשובות בהלכות כשרות

אתם שואלים הרב פנחסי עונה- שו"ת בנושאי כשרות

תשובה: אם מגיע בקפסולה, ניתן לסמוך ללא חשש. והמגיע בתמצית עם טעם צריך הכשר. 

תשובה: מכיל רכיבים אסורים, וחייב כשרות. (יש לבדוק בדרך כלל קיים גם בכשרות מהודרת).

תשובה: לא צריך כשרות. לפי מה שהתברר הוא עשוי מחומר כימי. (וכן הדין למשחת שיניים ושפתונים). ובפסח יש להחמיר.

תשובה: לא ניתן להשתמש, כיון שחוששים שמא השתמשו בו למאכלות אסורות. אבל אם סגור הרמטי אפשר להקל.

תשובה: אין לקנות שמן זית מגוי כל עוד שלא ראינו את מהלך הכתישה.

מקורות: מרן השו"ע (יו"ד סימן קי"ד) כתב שאם בוודאות הגוי עשה מותר. אבל כיום יש לחשוש שמה עירב בזה דברים שאינם כשרים, ואין להשתמש בזה לאכילה כלל. ויכול לכתחילה להשתמש בזה להדלקת הנר בערב שבת. (ויש לדון אם צריך שיהיה ראוי לאכילה, ויש שהקפידו בזה. ועכ"פ עדיף מאשר שישתמש בזה לאכילה)

תשובה: חייבים הכשר מכמה טעמים.

תשובה: שהשמן של שנה שביעית והוא שמן שיש בו קדושה. ועל כן יכול להשתמש רק בשימושים הראויים, ואסור להפסידו כלל. וצריך ביעור בזמנו.

תשובה: כיום הביצים הם מנקבות בלבד ואין בהם חשש דם. (רק מה שמצוי במושבים וכד' שאוכלים ביצי חופש שיש גם זכרים יש לבדקם מפני שמצוי בהם דם). וכן מותר לגומעו כמות שהוא (לחזנים וכד').

תשובה: כיון שחוששים באופן כללי שהכינו בתנור נבילות וטריפות, יש להדליקו למשך שעה על החום המרבי, ואז ניתן להשתמש בתנור עצמו. אבל את התבניות לא ניתן להכשיר כיון שהם מצופים עם חומר שייהרס בליבון חמור ואין להם תקנה ואין להשתמש בהם. ואם רוצה יכול להשתמש בהם כמדף, וישים עליהם תבניות.

אם טעה והשתמש, המאכל אסור אף בדיעבד כיון שחוששים שמא בלע איסור.

תשובה: לטענת הבד"ץ החשש בטעם ענבים היות ומכיל "רכז פרי", חשש לסתם יינם.

אם היין מבושל מותר לשתות את מה שמזג ואף הנותר בבקבוק מותר. ויש מקילין במיץ ענבים שעובר פיסטור שדינו כבישול.

היות וחמאת גויים יש בו מחלוקת הפוסקים. לכתחילה לא יאכל, ובדיעבד מותר.

דינם של כיריים אינדוקציה ככלי זכוכית, ומותר להניח עליו סיר לאחר ניקיון היטב.

תשובה: אין לאוכלו היות ומוחזק כנגוע מאוד.

אם השתמש רק בבשר ישטוף היטב ודי בכך.

תשובה: אם המיקרוגל על מצב הפשרה, מותר. ועדיף להימנע ויעשה עם מים פושרים.

תשובה: כאשר עלי הנענע מיועד להרחה או לנתינת טעם בלבד ולא לאכילה, לא צריך הפרשה.  

תשובה: טיגון דינו כבישול ואסור. אולם אם הכבד עבר צליה בתוך שלשה ימים לשחיטה, מותר.

תשובה: בירה המיוצרת בחוץ לארץ מלבד חשש איסור חדש, יש עוד חששת בחומר אינזים להצללת הבירה. לכן אין להשתמש ללא כשרות. אולם בחברות הידועות כגון הייניקן וכדו' שיש עליהם כשרות, ובחוץ לארץ רואה את אותו בירה ללא כשרות, אפשר להתיר בפרט בזמנים שאין חשש איסור חדש.

תשובה: נקי, ודי בבדיקה בהעברה פעם אחת.

תשובה: היות וישנן גופי כשרות שאינם מאושרים ואין בסמכותם לתת כשרות, הרבנות הראשית הציבה קריטריונים לגופים הנותנים כשרות. וכאשר מופיע "באישור" זאת אומרת שאכן אותו גוף כשרות מאושר והרבנות מאשרת אותו. אולם יש לציין שאינה השגחה!

תשובה: לכתחילה יש לקנות חלב מהדרין. ובדיעבד אם כבר קנה אפשר לשתות.

תשובה: אע"פ שיש שהקלו בזה מעיקר הדין. לדידן אין להקל בזה אלא בעת הצורך, כגון לחולים ותינוקות.

במשך השנה אין חשש כלל ולא צריך כשרות. ויש מחמירים. וסיגריות רגילות מותר לכולי עלמא (כמובן שאין בזה שום מתן הכשר לעישון מכל סוג שהוא, ונשמרתם מאד לנפשותיכם כתיב).  

תשובה: מותר אולם יש לציין זאת שלא יבואו לאוכלו לאחר ארוחה בשרית.

תשובה: כן היות ועבר תהליך קלייה. ואין בפלטה איסור מיחזי כמבשל.

תשובה:  קילו שש מאות.

תשובה: יש מתירים לשתות את משקה הקוקה קולה ברחבי העולם. אולם בעל נפש יחמיר לקנות עם כשרות.

תשובה: לא לסמוך באופן גורף. יש לבדוק בכל מקום לגופו.

תשובה: אם יש השקה [שכשר גם לטבילת נשים] מותר .  

תשובה: מעיקר הדין מותר לאכול שחיטת בקר של הרבנות הראשית לישראל חלק (תוית אדומה). והמדקדקים קונים בד"ץ מוסמך היות ויש בכך יותר פיקוח.

תשובה: יש מסורות לעופות שליו לדעת הספרדים, ומותר.

שאל את הרב

ניתן לשלוח כל  שאלה

אנו נשמח לענות בהקדם!